Jak pejsek s kočičkou vařili vinobraní

Téma Mělnické vinobraní začíná hýbat městem. Je tomu tak každý rok. Letos je napětí větší. Vinobraní prochází změnami, které jsou ve prospěch návštěvníků. Změnu ovšem provází velké porodní bolesti. Podařil se nám vhled do práce komise vinobraní. A připomnělo nám to známou pohádku o pejskovi a kočičce.

Předně musíme napsat, že rozdělení vinobraní do placené zóny s hudebním festivalem a neplacené s atrakcemi a stánkovým prodejem se nám v redakci líbí a považujeme jej za jednoznačný krok ve prospěch návštěvníků. Stejně tak snaha oživit tradici vína, jako hlavního motivu, je fajn a na návštěvu vinného trhu se těšíme. Máme ale obavu, aby se nový koncept vinobraní nezabil díky špatnému ekonomickému výsledku, ke kterému po několika krocích komise akce bohužel směřuje. Už i finanční výbor města pracuje s variantou, že po vinobraní zbyde dluh 1-2 miliony korun.

Celkový rozpočet vinobraní je předpokládaný ve výši 6,5 milionu korun. Naplnit jej mají příjmy ze vstupného a z pronájmu míst pro prodej a provozování atrakcí. Druhá zmíněná příjmová část by měla rozpočet naplnit přibližně dvěma miliony korun, zbytek by měl zajistit prodej vstupenek. Jenže… Právě zde se v našich očích dostavuje příměr s pejskem a kočičkou. Proč?

O úspěchu vinobraní rozhodují v podstatě tři ovlivnitelné faktory. Čtvrtým, neovlivnitelným a neméně důležitým je počasí. To co ovlivnit lze je program, propagace a cenová politika. A právě v těchto oblastech do děje vstupují nejrůznější lokální zájmy, které dobrý výsledek ohrožují.

Domníváme se, že asi nelze sestavit program tak, aby vyhovoval všem. Skoro se dá říci, že čím více lidí do něj bude mluvit, tím horší výsledek bude. Proč? Finance na honoráře kapel jsou hlavním výdajem. Díky rozpočtu vinobraní velmi limitovaným. Poskládat silný program je tak stejně složité, jako sestavit s podprůměrným rozpočtem nadprůměrný hokejový tým. Nejen členové komise, ale i někteří radní a zastupitelé přinášeli své požadavky na účinkující, diskuze probíhala dva měsíce a málokdo chápal, že s každým novým „trhákem“ se musí nejméně jeden jiný škrtnout. Když si projdeme několika minulých vinobraní, subjektivně nám přijde, že přes zvyšující se nároky kapel na honoráře se podařilo vytvořit program odpovídající úrovně. Zde navzdory nejrůznějším zájmům místních „pejsků a kočiček“ z řad zastupitelů nebude zakopaný pes.

Velký problém vidíme v propagaci vinobraní. Pokud rozpočet počítá s tím, že si vstupenku na placenou část (hudební festival) musí zakoupit 15.000 lidí, aby vinobraní neskončilo ztrátou, musí být propagace zaměřena na cílovou skupinu, která bude ochotna své peníze za vystupující kapely utratit. Tyto cílové skupiny musí být osloveny nejen hudebním programem. Kampaň musí mluvit jejich jazykem, být srozumitelná a jednotná. A právě v této části vinobraní páchají pejskové a kočičky možná již nenapravitelné škody. A možná i kvůli nim se doposud v předprodeji prodala pouze tisícovka lístků…

Od začátků plánování letošního vinobraní se počítalo s náklady na propagaci kolem 400.000 korun. Stejně tak se od začátku plánovala kampaň v tisku, na internetu, v pobočkách rychlého občerstvení KFC a na billboardech.

Billboardová kampaň je prvním z přehmatů. Koupit fotografii jásajícího davu na billboard stálo podle našich informací více než 30.000 korun. Tisk a vylepení billboardů pak kolem 60.000 korun. Bylo by nám skoro i jedno, že billboardovou zakázku skutečně, jak nás dříve informoval čtenář, dostala agentura SELI blízká jednomu mělnickému radnímu. Kdyby ovšem kampaň za něco stála. Umístit  billboardy tam, kde zřejmě zrovna byly nevyužité plochy a v měsíci, ve kterém se vinobraní nekoná, je čirý diletantismus. Kampaň měla být zacílená na potenciální návštěvníky z míst, kde se o vinobraní lidé nedozví z Mělnické radnice nebo regionálního tisku. Praha, Mladá Boleslav, Brandýs a další města by význam měla. O návratnosti kampaně vedené na trase silnice Mělník – Praha, případně na mělnickém náměstí lze s úspěchem pochybovat. Velmi tragické grafické ztvárnění kampaně, o něž se v komisi vinobraní vedl spor a jež je lidmi posměšně nazýván „demonstrující havíři“ nebo „mládež ve tmě“ je další smutnou kapitolou, jejíž účet mohou vystavit lidé radnici tím, že si prostě lístky potřebných 15.000 návštěvníků vinobraní nezakoupí… Mimochodem, grafika kampaně není výsledkem jednohlasné shody komise. Zde se údajně nemohlo zcela nezávisle vybrat z různých profesionálních grafiků, ale komisi byl doporučen člověk, které se živí spíše fotografií než grafikou a podílel se na volební kampani některých „pejsků a kočiček.“ Přitom minimálně u billboardové kampaně existoval i jiný návrhy. Ten například počítal s dodržením barevnosti dle barev znaku města Mělníka, měl výraznou grafickou část s uvedením oficiálního webu a také fotografie davu byla povedenější, kdy pozornost zvěčněných osob směřovala k adresátovi kampaně a ne kamsi do nebes. V komisi vinobraní však jiný návrh zastání nenašel, respektive pro něj byl pouze manažer vinobraní, bývalý ředitel MKD Radim Vajchr, který se u některých rozhodnutí komise stává pouhým statistou a navzdory jeho, dle názvu manažerské pozici, rozhodování řídí jiní.

V další fázi kampaně „vtrhne“ Mělnické vinobraní do sítě rychlého občerstvení KFC. Zde bude mladým strávníkům mimo smaženého kuřete naservírováno i 200.000 ks letáčků. Podle našeho zjištění se i zde počítá s grafikou „mládeže ve tmě.“

Podle našich zdrojů vzniká Mělnické vinobraní tak trochu jako pohádkový dort pejska a kočičky. Tu pejsek dodá svoji oblíbenou kapelu, tu kočička svého moderátora. Pejsek přisype trochu ze své spřízněné reklamní agentury. Aby ale trocha dortu byla i pro grafika, kočička ho rychle doporučí. A lidem, kteří stojí za novým konceptem vinobraní, tak někdy nezbývá než smutně kroutit hlavou. Tou hlavou, kterou při hodnocení vinobraní „kočičky a pejskové“ mohou koncem září bezbolestně obětovat.

Přidat komentář

Zvýrazněné položky jsou povinné.

Přehled komentářů

  1. Obětní beránek (Carlos, 28.8.2013 10:25:31) Odpovědět

    Řekl bych, že pejskovi s kočičkou (či jiným příslušníkům zvířecí říše) ten milión z cizího za znemožnění Vajchra docela stát bude a už se nadšeně klepou, jak ho budou pranýřovat.

  2. Nejsem... (Jan Matoušek, 28.8.2013 21:28:12) Odpovědět

    ...zběhlý ve zvířecím světě. Kdopak je "pejsek" a kterápak "kočička"? :)


balisety stop

Výkop

Kolo první - zastupitelstvo

Kolo druhé - mediální (Mělnický deník) (iDnes.cz)

Kolo třetí - kolik stálo dopravní značení na Pražské

Kolo čtvrté - Za co může policie a za co město?

Kolo páté - konec balisetů?

Kontakt

iSoutok.cz