Kolik peněz přineslo Mělníku Pango? 11.937,- korun.

Parkovací systém Pango, který byl před časem nasazen na Mělníku, umožňuje platit parkování pomocí mobilních telefonů. Jak je tento systém využíván? Kolik peněz nasazení Panga Mělníku přineslo? Bude systém mobilních plateb za parkování na Mělníku fungovat i nadále? Přečtěte si vyjádření starosty Ctirada Mikeše!

Pro iSoutok se obratem po zaslání dotazů vyjádřil pan starosta Ctirad Mikeš /ČSSD/:

„Město Mělník v tomto týdnu obdrželo vyhodnocení využívanosti systému  Pango Parking Czech, s.r.o.  - moderní technologie plateb za parkování ve zpoplatněných zónách prostřednictvím mobilního telefonu. Ukázalo se, že systém využívají stálí motorizovaní návštěvníci Mělníka, nejvíce v zónách A a B. Nejvíce občanů se zaregistrovalo po spuštění systému, pak počet zaregistrovaných stoupal mírně.

Zkušební provoz ukázal, že je třeba aplikaci doplnit o systém upozornění pro parkující po půl hodině a hodině parkování, zda ještě parkují, či nikoliv. Je ale zajímavé, že za celou dobu provozu se pouze jeden klient zapomněl ze systému po ukončení parkování odhlásit. Město připravuje zadávací dokumentaci pro výběrové řízení na provozování parkování pomocí mobilního telefonu, neboť je to systém spravedlivý, kdy občan platí pouze za minuty, které k parkování využívá. A je noblesní, protože odpadá shánění drobných a placení v parkovacích automatech. I nadále ovšem i klasické parkovací automaty zůstanou zachovány jako alternativa. Od dubna do září se v systému PANGO vybralo  13 240 Kč, výdaje činily 1 303 Kč. Náklady na zřízení systému byly minimální - pouze osazení příslušných informačních cedulí.“

Přidat komentář

Zvýrazněné položky jsou povinné.

Přehled komentářů

  1. Legrační (Martin, 4.10.2013 20:48:53) Odpovědět

    To je celkem legrační, když cena jedné dopravní zančky jsou řádově desetitisíce...

  2. - (Krito, 7.10.2013 16:30:19) Odpovědět

    Martin má pravdu. Značení nebylo zadarmo, částka za něj byla přes 1/4 milionu. To se to Pango fakt vyplatilo :-)

  3. Zazobanec (Carlos, 8.10.2013 11:20:36) Odpovědět

    Tak to jsem rád, že pro Mikeše je čtvrt milionu minimální částka, to bude město určitě hodně ve vatě. Jen proč to nejde nikde vidět?

  4. Proč toto vůbec někdo napsal? (Pavel, 29.6.2014 22:42:11) Odpovědět

    Přiznám se, že mi není jasný důvod, proč tento článek vůbec vznikl, resp. co jím chtěl autor říci. Přečetl jsem si i druhý díl a napá mne jediné. Autor je buď
    a/ "rozhořčený občan" , který však o problematice parkování neví vůbec, ale vůbec nic, nebo
    b/ někdo, kdo se cíleně, dost primitivně, snaží očernit představitele města nebo
    c/ poškodit provozovatele platebního systému Pango.
    Z druhého dílu článku se mi jeví jako nejpravděpodobnější varianta c. Nepřísluší mi soudit pohnutky vedoucí autora k sepsání článku. Přijde mi to jen hloupé, ať už to bylo jakkoli.
    Pro upřesnění: Parkováním se zabývám a troufám si říci, že o problematice trochu něco vím. Nejsem z Mělníka, žádného představitele města neznám a je mi tedy jedno, kdo "vládne". O provozovateli Pango vím, že existuje, ale jeho obchodní aktivity či výsledky jsou mi lhostejné.

  5. pro Pavla (Tomáš Malina (iSoutok.cz), 30.6.2014 9:42:10) Odpovědět

    Dobrý den Pavle,
    jsme všímaví a šťouraví, proto uznejte, že se musíme zajímat, proč město výrazně rozšíří zóny s placeným parkováním ve spojitosti s nasazením platebního systému Pango vybraného bez výběrového řízení provozovaného firmou s utajeným vlastníkem, který navíc brzy nabízí celou firmu k prodeji za velmi vysokou, hospodářským výsledkům zcela neuměrnou částku a mezi referencemi se pyšní zejména Mělníkem.
    Jinak všechny vaše úvahy jsou samozřejmě pravdivé. Autorem je rozhořčený občan, který se primitivně snažil poškodit město i firmu :-).
    Ostatně město již systém parkování upravilo. Mírně k lepšímu.

  6. pro pana Malinu (Pavel, 30.6.2014 22:31:58) Odpovědět

    Dobrý den pane Malino,
    děkuji za odpověď, byť je hodně nekonkrétní. Popravdě, žádnou jsem nečekal.
    Že jste všímaví a šťouraví je lepší než kdybyste byli lhostejní. Avšak, pokud publikujete cokoli prostřednictvím věřejného média, bylo by myslím správné se seznámit podrobněji s problematikou, o které píšete a dát prostor k vyjádření všem stranám, kterých se tato týká. Vaše závěry vnímám jako zkratkovité a nelogické. Navíc do věcí mícháte věci, které se způsoby možné platby parkovného vůbec nesouvisí a nejsou až tak úplně pravda. Ale to není myslím v tuto chvíli až tak podstatné. Pango, ať jsou jeho hospodářské výsledky a plány do budoucna jakékoli, je jen poskytovatel služby, resp. možného nástroje, jak za parkování platit. Zjednoušeně by se dalo říci, že to je stejné, jako by jste pranýřovali poštu proto, že musíte platit nájem (složenka) a veřejně řešili její hospodaření. To, že jste naštvaní, protože musíte platit za parkování přece není důvod k psaní dehonestujících článků na adresu někoho, kdo vám může platbu usnadnit, ale v žádném případě vás nenutí ji používat.
    Problematika parkování ve městě je celkem složitá a je spíš na samostatný článek, nicméně cenovou a parkovací politiku nastavuje jen a jen město. Navíc, pokud by jste se o věc zajímali více do hloubky, pochopili by jste, že zpoplatnění parkování je zatím jediný způsob, ať je jakkoli nepříjemný, umožnit zaparkovat právě i vám, pokud budete nutně v centru něco potřebovat. Pokud by parkování bylo zdarma, zaparkují jen ti, co přijedou jako první - ostatní se prostě už nevejdou. A pro vás možná překvapivě, nejde o činnost, která by pro město byla výdělečná, spíš naopak.
    Takže příště bych přivítal méně emocí a více profesionality.
    Přeji hezký den

  7. pro Pavla (Tomáš Malina (iSoutok.cz), 1.7.2014 9:09:35) Odpovědět

    Dobrý den Pavle,
    myslím, že se mýlíte - parkování bylo v centru Mělníka zpoplatněné již před příchodem Panga a nebylo terčem naší redakční kritiky. Pokud zavedení nové platební metody přineslo městu více nákladů, než výnosů a novou platební metodu využívalo pouze několik desítek řidičů parkujících ve městě (komu by se chtělo dávat své osobní údaje a údaje o platební kartě firmě se skrytými vlastníky...), je prostě něco špatně. Ostatně se nová města do platební metody Pango nehrnou a dávají přednost jednoduššímu zpoplatnění pomocí sms, což umí i "hloupé" telefony. Budeme moc rádi, když naše čtenáře, např. formou samostatného článku, seznámíte s problematikou parkování ve městech a Vaším pohledem na ni.

  8. A zase pro pana Malinu :-) (Pavel, 1.7.2014 20:23:57) Odpovědět

    Pane Malino,
    opět se dostáváme do stavu, kdy diskutujete o věci, o které nemáte kompletní informace. Nevyčítám Vám to - nikdo nemůže vědět všechno. Jen mi vadí, že se do někoho navážíte na bázi doměnek a neúplných informací:
    1/ V čem přineslo zavedení Panga více nákladů než přínosů? Jako jediný náklad vidím informační cedule. Jen cedule, ne sloupek, protože ten by tam musel být stejně - označení parkoviště. Pokud by se platilo SMS, cedule by tam byla stejně, jen s jiným textem. Navíc, díky zavedení alternativní platby je možno osadit na parkoviště méně platebních automatů, které jsou významně dražší než cedule. Město tedy s největší pravděpodobností ušetřilo.
    2/ Víte kolik jsou poplatky za zprostředkování SMS platby? Např. na parkovišti v Galerii Flora (Praha 3) je to 20%, v případě Mělníka by to bylo, kvůli nízkému parkovnému ještě více - odhaduji minimálně kolem 30%. Myslím, že jsem někde četl, že Pango má 7%
    3/ Pango je celosvětový platební kanál s centrálou v Izraeli a s poměrně širokým využitím - myslím, že by se dalo někde najít, kde všude je Pango zavedeno. Opravdu si myslíte, že kdyby byl systém zneužitelný a nebezpečný, byl by tak rozšířený? České Pango s "nejasnou vlastnickou strukturou" je tedy jen držitel licence pro ČR.
    4/ To, že město nabídlo alternativní platbu parkovného je myslím nutné chápat jako službu města řidičům, kterou vás nikdo nenutí používat. Mně zase přišlo logické, že město zvolilo levnější variantu - jemu je přeci jedno, jestli od řidičů získá peníze prostřednictvím platebních automatů nebo prostřednictvím libovolné platební metody. Zaplatit musí řidiči v každém případě. A nebo by jste chtěli platit pomocí SMS, ale o 30% vyšší cenu? To by byly články na Comgete (poskytovatel SMS plateb) :-)

    Pokud vás opravdu zajímá problematika parkování pro další článek, obraťte se na profesionály - Českou parkovací asociaci (www.parkovaciasociace.cz).
    Přeji hezký den.

  9. pro Pavla (Tomáš Malina (iSoutok.cz), 2.7.2014 10:58:17) Odpovědět

    Dobrý den Pavle,
    pokud Vy máte kompletní informace, budu rád, když je zveřejníte :-).
    ad 1- Náklady na dopravní značení nového systému parkování a plateb Pango skutečně přesáhly výnos z tohoto platebního systému.
    ad 2 - Ano, ceníky premiových sms jsou mi známy. Při individuálních jednání se dá dostat na významně nižší částky. BTW - pokud by byl systém Pango lepší, než prémiově SMS, proč jeho prostřednictvím nikdo neprodává elektronické jízdenky na MHD? Proč všichni dopravci preferují prémiové SMS?
    7% bylo v rámci ověřovacího provozu, který měl již dávno skončit. Z obchodního hlediska bylo pro Pango výhodné provozovat systém na Mělníku i za nulu. Bylo bez jediné tuzemské reference...
    ad 3 - Izraelské Pango bylo provázáno s českou firmou pouhými 3%. 97% patřilo skrytým vlastníkům. Proč se vlastníci ke své firmě, která míří na klientelu měst, nehlásí? BTW - existuje tuzemské řešení na obdobné bázi. Proč nedostala firma s veřejnými vlastníky šanci účastnit se otevřeného výběrového řízení na platbu za parkování na bázi aplikace?
    ad 4 - Zda se jedná o levnější variantu není jisté. Neproběhlo otevřené výběrové řízení při zavádění Panga.
    Obrátit se na asociaci, jíž je Pango členem, nepovažuji za zcela optimální při hledání nezávislého odborného názoru :-). Nicméně samozřejmě platí, že pokud by Pango chtělo na tomto blogu prezentovat své výhody, je pro něj zde kdykoliv otevřený prostor. Jsme jen rádi, když zde v názorech nezaznívají argumenty jen černé, nebo jen bílé.

  10. pro Pavla - dodatek (Tomáš Malina (iSoutok.cz), 2.7.2014 11:04:28) Odpovědět

    Podle aktuálně uváděných referencí Panga je Mělník stále jediným městem, které systém Pango zavedlo. Slib investorům přitom zněl, že do konce roku 2014 bude v systému 17 měst. Škoda, že za rok a čtvrt od nasazení na Mělníku žádné jiné město výhody systému neocenilo...

  11. p. Malina (Pavel, 2.7.2014 23:56:21) Odpovědět

    ad 1/ Zřejmě si nerozumíme a mluvíme každý o něčem jiném. Definujte prosím termín: " výnos z platebního systému". Dle mého může být výnos, dejme tomu z parkování, ale nikoli ze způsobu jak je parkovné vybíráno. Je snad možno konstatovat, že tímto zůsobem bylo vybráno xy peněz, ale hovořit o výnosu...
    ad 2/ Budu argumentovat podobně jako vy - Opravdu si myslíte, že jsou ve Floře takoví nýmandi, že nejsou schopni vyjdenat si lepší cenu za SMS platby? Odhadem ve Floře utrží za parkovné denně obdobnou částku jako Mělník za měsíc.
    Premium SMS je poměrně stará a drahá technologie - klidně bych se vsadil, že tak do 10 let po SMS platbách nikdo ani nevzdechne. V roce 1995 se taky zdálo, že mobilní telefony jsou jen pro vyvolené a dramatické rozšíření je nemožné :-)
    ad 3/ O vlastnické struktuře Pango a toho kdo se k čemu veřejne hlásí příliš nevím. Nicméně jsem poměrně snadno na netu našel jednatele i vlastníky obou společností, které jsou vlastníky Pango czech.
    A jaké tuzemské řešení máte na mysli? Vím o dvou a obě mají, pokud vím, také své mouchy. Tím nechci v žádném případě obhajovat Pango jako takové. Pokud máte, ale, pochybnosti o tom jak a proč bylo Pango pro Mělník vybráno, proč se navážíte do Panga a ne do města?
    ad 4/ Oproti SMS je Pango významně levnější, ostatní mobilní platební metody mají poplatky podobné, resp. procentuelně do 10%, avšak minimální provize je většinou nějaká absolutní částka. Provize se tedy může při malé částce za parkování vyšplhat třeba na procentuální trojnásobek. Tato informace je cca rok stará, je tedy možné, že se něco změnilo.
    Informace o problematice parkování ve městech vás zřejmě nezajímá, jinak si váš argument ohledně členství Pango v ČPA neumím vysvětlit. Vaše volba - není to povinné :-)
    ad dodatek/ V tomto směru asi víte více než já. Na druhou stranu si však myslím, že parametr hodnocení nějakého (libovolného) systému by mělo být zda funguje či ne, cena, použitelnost.... Vykazuje systém nějaké prokazatelné chyby? Většinou argumentujete jen tím, kdo se k čemu hlásí a jakou má firma vlastnickou strukturu, případně cenou, resp. tím, že by Pango mělo poskytovat službu zdarma (to je blbost co?).
    Přeji hezký den

  12. pro Pavla (Tomáš Malina (iSoutok.cz), 7.7.2014 9:44:48) Odpovědět

    Dobrý den Pavle,
    začnu odzadu - představte si, že v opravdu v sektoru služeb narážím dnes a denně na služby, které jsou v rámci získání referencí u nových systémů poskytovány ve zkušební době zdarma. Podle Vašich slov blbost, podle mých zkušeností dnes již obvyklý stav.
    Otázka z mého pohledu zní - proč si Pango vybralo Mělník a proč si Mělník vybral Pango. Časová souslednost totiž naznačuje lecos zajímavého, ale to bychom se pouštěli na tenký led.
    Pokud znáte vlastníky, tedy osoby, které fakticky vlastní anonymní firmy vlastnící Pango, sem s tím. Otázka zní - jaký důvod vlastíci skrývat se za právní zastoupení a anonymní akcie?
    SMS je dostupná každému, kdo má mobilní telefon. Pango pouze těm, kteří mají chytrý mobilní telefon a jsou ochotni poskytovat osobní údaje třetí straně.
    Výnos z platebního systému - náklady na značení Pango (čistě Pango) přesáhly v době publikace článku příjem prostřednictvím plateb Pango.
    Do Panga se nenavážím. Pouze upozorňuji na skutečnosti, které jsou prokazatelné - např. že firmě se ani náhodou nedaří realizovat plán slibovaný potenciálním investorům.
    Pokud máte k dispozici čísla výběru parkovného prostřednictvím Pango ve Floře a srovnání s platbami v parkovacím automatu tamtéž, moc rád se s nimi seznámím.
    Ohledně referencí uživatelů systému Pango na Mělníku doporučuji rozsáhlou diskuzi na melnicek.cz . Ke cti Panga je třeba říct, že na kritických místech systému zapracovalo.
    Obracet se s žádostí o nezávislý názor na asociaci, kde se sdružuje i firma, na kterou se dotazujete, je opravdu zbytečné.
    Nicméně to již točíme debatu v kruhu. Radnici jsme již s dotazy na Pango oslovili, možná požádáme o komentář i firmu samotnou.
    Děkuji Vám za komentáře.

  13. Naposledy pro pana Malinu :-) (Pavel, 24.7.2014 2:25:27) Odpovědět

    Dobrý den,
    máte pravdu, točíme se v kruhu a už se mi nechce moc reagovat. Přesto několik poznámek.
    1/ Nikdo nedělá nic zadarmo a nebude. Nechce se mi věřit, že jste tak naivní a věříte zkušebním provozům čehokoli zdarma.
    2/ Nepsal jsem, že Pango je ve Floře, jen jsem argumentoval cenou Premium SMS v souvislosti s objemem plateb.
    3/ Neodpověděl jste mi na otázku, jaké jiné platební metody "na obdobné bázi" máte na mysli - jen trvrdošíjně trváte na SMS platbách, které jsou sice dostupné všem, ale které jsou prokazatelně dražší. Zároveň však kritizujete, že Pango za poskytování služby účtuje poplatky.
    4/ Pango jako takové má ve světě cca 80 instalací - to žádná jiná mobilní platební metoda, krom zastaralých a drahých Premium SMS, pokud vím, nemá. To, že se v ČR nedaří je pro Pango Czech smutné. Proč tomu tak je si netroufám odhadovat, natolik do problému nevidím. Avšak, pokud je Pango nefunkční, diskutujme o konkrétních závadách. Omílat neustále vlastnickou strukturu se mi jeví jako irelevantní.
    5/ V ČPA jsou i jiní členové než jen Pango... Např. překvapivě i dva největší dodavatelé parkovacích systémů v ČR. Je snad proto ČPA méně důvěryhodná v konzultaci ohledně parkovacích systémů? Resp. víte o nějaké jiné funkční profesní organizaci v této oblasti?

    Asi máme každý úplně jiný pohled na svět...s tím se nedá nic dělat. Prostě, kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde (nemyslím to zle). Nechme to tedy být.
    Přeji hezký den.
    Pavel

  14. naposledy pro Pavla :-) (Tomáš Malina (iSoutok.cz), 24.7.2014 11:37:07) Odpovědět

    Dobrý den Pavle,
    tážete se na věci, které jsem již z velké části odpověděl.
    Jedním z problémů Panga je právě anonymní vlastnická struktura. Pokud hledá firma zákazníky ve městech, je to prostě v dnešní době překážka.

    K tématu Pango na Mělníku vyšel nový článek:
    http://www.isoutok.cz/inpage/pango-na-melniku-zustava-vyberove-rizeni-nebylo/

  15. Pango skončilo ? (Petr, 17.7.2016 23:34:10) Odpovědět

    Na stránkách města ohledně parkování nic nevidím, ale na FB i webu čtu, že PANGO skočilo.


balisety stop

Výkop

Kolo první - zastupitelstvo

Kolo druhé - mediální (Mělnický deník) (iDnes.cz)

Kolo třetí - kolik stálo dopravní značení na Pražské

Kolo čtvrté - Za co může policie a za co město?

Kolo páté - konec balisetů?

Kontakt

iSoutok.cz