Nastává soumrak farmářských trhů?

Farmářské trhy si našly řadu příznivců na Mělníku a v letošním roce i v Neratovicích. Za těmi mělnickými stojí Ondřej Muška. Proč podle něj móda farmářských trhů odeznívá?

Ondřej Muška ze sdružení Eko-Logika by si zasloužil čestné občanství města možná více než někteří adepti, kteří na něj byli navrženi. Více než pět let se podílí na tradici Mělnických trhů a dalších akcí ve městě. Jeho aktivita je nesmírně prospěšná pro sociální kontakty ve městě a pro znovuhledání sounáležitosti lidí s městem. Nesmírně zajímavý rozhovor s ním přineslo rádio Impuls.

Ondřej Muška v něm naráží na fakt, že pojmenování Farmářské trhy je značka, která dobře posloužila na “rozjezd”, ale neodpovídá realitě. “Farma je komplex: zemědělec, který chová zvířata, pěstuje rostliny, vyrábí produkty. U nás provozují přímý prodej spíše malí zemědělci.”

Farmářský trh je móda, která odeznívá

Na otázku, zda móda farmářských trhů po čase odezní, odpovídá Ondřej Muška:

,,Já bych dokonce řekl, že už odeznívá. Vrchol farmářských trhů byl asi před dvěma lety. Samotné trhy se příliš nezměnily, přesto zájem lidí, prodejců i médií poklesl. Může to být dáno i tím, že se vyčerpali malí zemědělci, kteří už nemají sílu, aby trhy objížděli a platili si nájmy. Ti si navíc za tu dobu, co trhy navštěvovali, udělali portfolio stálých zákazníků, které teď jezdí přímo za nimi. Smyslem trhů totiž není jen prodat zboží na místě, ale vytvořit si trvalou klientelu lidí, která bude dojíždět za svým chovatelem nebo výrobcem. To je vlastně ten nejpozitivnější přínos farmářských trhů.”

Typický zákazník? Na Mělníku jiný, než v Praze

Typický zákazník Mělnických trhů neexistuje. Je to různorodá škála lidí, od mladých, kteří utratí několik stokorun až po staré, kteří přicházejí brzy ráno, aby si vybrali tu nejlepší zeleninu. V Praze jsou zákazníci především lidé, kteří přijdou pro kvalitní kváskový chléb, českou zeleninu nebo špekáček. Postupem času se z trhů na Mělníku stala společenská událost, nejenom místo, kde se nakupuje. Na Mělníku si provozovatelé hlídají kvalitu prodávaného zboží, kterou posuzují i tak, že sami ochutnávají a s prodejcem si o produktu popovídají.

A čeho by si lidé měli při nákupu všímat?

,,Zboží by nemělo vypadat jedno jako druhé, pak to zavání velkovýrobou. Zelenina nesmí být ovadlá, na trzích musí být vždy čerstvá, od toho je to přece trh. Někteří větší výrobci vlastní certifikáty o kvalitě, kdo ho má, ten se jím rád pochlubí a vystaví ho na svém stánku. Nemusí to mít ale větší výpovědní hodnotu. Některé certifikáty stojí tolik peněz, že si je menší zemědělci nemohou dovolit.”

Celý rozhovor s Ondřejem Muškou, jehož přečtení vřele doporučujeme, naleznete zde: http://regiony.impuls.cz/stredocesky-kraj/farmarsky-trh-je-pry-modni-vlna-ktera-uz-odezniva-20140529-yflf.html

Přidat komentář

Zvýrazněné položky jsou povinné.


end is near

Kontakt

iSoutok.cz