O autech, novinařině a mýtu o vození si zadku s O. Běhalem

Ondřej Běhal je známý motoristický novinář, který poté co dovedl Svět motorů na pozici nejčtenějšího motoristického média odešel za vlastním projektem. Jaká je a byla jeho kariéra? Jak vypadá práce motoristického novináře? Co říká na designový směr Škody? A co se mu vybavuje ve spojitosti s Mělnickem? Přečtěte si velký rozhovor.

Ondřeji, kdy jste se rozhodl stát motoristickým novinářem?

Jak už to v životě chodí, šlo spíš o řízení osudu než vlastní rozhodnutí. Po gymplu jsem chtěl studovat pedagogickou fakultu v Hradci Králové, aprobaci tělocvik a čeština. Maloval jsem si, jak budu tyhle předměty učit na nějaké vyšší dívčí... Jenže stopku mi vystavil přemet coby povinný prvek talentových zkoušek. Byl a dodneška je nepřekonatelným limitem mé motorické inteligence.

Spíš z povinnosti jsem se zúčastnil i přijímaček na žurnalistiku v rámci UK v Praze, kam bylo teoreticky téměř nemožné se dostat – a vzali mě. Psal se rok 1992, vznikalo spoustu nových novin, časopisů a rádií a po novinářích nepotřísněných totalitou byl hlad. Hned v prváku jsem začal pracovat v několika médiích. A v roce 1993 uzavřel smlouvu na plný úvazek ve sportovní redakci dnes již neexistujícího deníku Svobodné slovo.

Odmalička mě bavilo jezdit se vším a na všem, co se hýbe. Takže jsem se rozhodl kromě psaní o fotbale a atletice založit ve Svobodném slově automobilovou rubriku a později v Zemědělských novinách, dalším deníku, kam jsem přestoupil, celou přílohu. Postupně jsem přešel od sportovní novinařiny k motoristické.

Jak vlastně vypadá běžný pracovní den novináře píšícího o autech?

Nic takového jako typický den motoristického novináře neexistuje stejně jako neexistuje typický motoristický novinář. Tahle práce je pestrá stejně jako lidé, kteří ji dělají. Mně aktuálně nejvíc času zabere psaní o autech a motorkách do nejrůznějších médií a řízení projektu www.vybermiauto.cz, s čímž souvisí i spousta spíše manažerské než novinářské práce. Spoustu dní trávím také za volanty testovaných aut, focením, nebo cestováním po prezentacích nových aut v Česku i v zahraničí.

Vaše práce by lákala leckterého chlapa (či ženu). Jak se vlastně člověk může dostat k takto atraktivní práci?

Jsem zastáncem teorie, že automobilový novinář musí být víc odborník na žurnalistiku než na auta. To znamená vědět, pro jaký typ publika píšete, a tomu přizpůsobit formu a obsah sdělení tak, aby bylo užitečné, srozumitelné a nejlépe i zábavné. Z dobrého novináře se většinou časem stane odborník na auta, ale málokdy z odborníka na automobilovou techniku dobrý novinář.

Takže pokud se chcete stát motoristickým novinářem, musíte v první řadě prokázat žurnalistické schopnosti plus alespoň základní orientaci v automobilové problematice. To by mohlo na začátek pro navázání spolupráce s redakcí média, které informuje o autech, stačit. Ale smiřte se s tím, že vás hned první den neposadí do testovacího auta. Nejdříve budete informovat třeba o opravách dálnic.

Testování aut totiž vyžaduje zkušenosti. Čím víc různých vozů odjezdíte, tím větší schopnost porovnávání získáváte. Člověk, který zkouší první, desáté, nebo třicáté auto může těžko vystihnout jeho výhody a slabiny v porovnání s konkurencí. Takže další rada zní – sbírat „skalpy“ co nejvíce vozů. Ze začátku klidně i v roli pomocníka, který auto do redakce jen přiveze nebo ho po testu vrátí.

Jak hodnotíte úroveň tuzemské motoristické novinařiny?

Podle mne se neliší od ostatních odvětví žurnalistiky i jiných povolání. Existuje v ní spousta vynikajících odborníků i dost fušerů.

Pravdou je, že mezi ostatními novináři nejsou ti motorističtí moc vážení ani oblíbení. Nedělají přece nic jiného, než že si vozí zadek v autech, které jim automobilky zdarma půjčují a očekávají za to, že je budou jen chválit...

Znám hodně kolegů, kteří se soustředí pouze na vyzobávání toho nejpříjemnějšího, co tahle práce přináší, a kvalita jejich textů tomu odpovídá. Ale vím také o spoustě motoristických novinářů, kterým záleží na úrovni jejich práce a na tom, aby jejich informace pomáhaly zájemcům o nové nebo ojeté vozy.

Je pravdou, že se někteří redaktoři nechávají ovlivňovat vydavatelem závislým na inzerci té které automobilky?

Záleží na každém vydavateli i novináři, jak se s tlakem ze strany automobilek vypořádá. Z pozice člověka, který dlouhá léta funguje nejen jako novinář, ale i manažer, vím, že jde občas o bruslení na hodně tenkém ledě.

Automobilky samozřejmě chtějí, aby se o jejich produktech psalo co nejlépe, a inzertní rozpočty využívají jako silnou páku. Umím si představit, že dobrému inzerentovi vyjdu vstříc tím, že se články o jeho autech budou objevovat častěji než články stejné informační úrovně o značce, která inzerovat odmítá. Ale nikdy bych se za peníze nesnížil ke zkreslování výsledků testů. A totéž jsem vyžadoval po svých podřízených. Bohužel se ale takové věci zejména ve finančně problémových vydavatelstvích a médiích dějí. Čtenáři to však většinou dříve nebo později prokouknou.

Herců se lidé ptávají na veselé historky z natáčení. Máte nějakou veselou historku z testování?

Největším hitem z poslední doby je mezi motoristickými novináři příběh kolegy, který v rámci testování Toyoty GT-86 v okolí Barcelony nevědomky ujížděl policistovi a strávil díky tomu noc ve španělském vězení. On to ale za moc veselou historku nepovažuje...

Ve své kariéře jste jako šéfredaktor dovedl časopis Svět motorů do pozice nejčtenějšího motoristického média. Kde pracujete nyní, kde mohou čtenáři číst Vaše články?

Ze Světa motorů jsem odešel po více než sedmi letech s jasnou představou, že chci vymyslet vlastní médium a na vlastní pěst se s ním prosadit na trhu. V roce 2010 jsme spolu s programátorem Leošem Silným spustili portál www.vybermiauto.cz, jehož motto zní „nejlepší pomocník při výběru nového auta“. Obsahuje řadu unikátních funkcí pomáhajících lidem, kteří si chtějí co nejvýhodněji pořídit nový vůz. Po necelém roce a půl provozu jsem www.vybermiauto.cz prodal vydavatelství Economia, s nímž mi nyní běží čtyřletá smlouva, v jejímž rámci působím dál jako produktový manažer portálu i novinář, který web naplňuje texty. Moje texty najdete i na jiných webech Economie jako jsou ihned.cz nebo volny.cz, ale i některých dalších médiích.

Když se podíváte na současnou automobilovou produkci - jaká auta se vám líbí pro běžné každodenní ježdění? Které auto Vás z uživatelského hlediska mile překvapilo?

Každé auto má svoje slabé a silné stránky. Neexistuje model, který by ve všech ohledech převyšoval ostatní, protože pak by si lidé nekupovali nic jiného. Stejně tak má každý zájemce o nové auto jiné priority a finanční možnosti, takže si drtivá většina nových vozů dříve nebo později najde své kupce. Pokud se mám vyjádřit čistě za sebe, tak se mi z posledních novinek nejvíc líbí druhá generace Mazdy 6 sedan s benzinovým motorem, nová Škoda Octavia RS a nový Citroën C4 Picasso.

Co říkáte na designový styl Škody Auto po příchodu pana Kabaně?

Jednoduchostí se dost výrazně liší od křivkami překypujícího designu Fordu, Hyundaie nebo Opelu. Někomu se to líbí, někoho to nudí. Já jsem uprostřed.

Jak si podle Vás povede nová Škoda Octavia? Podaří se jí splnit cíl automobilky - stát se jedním z deseti nejprodávanějších modelů na světě?

Kdybych uměl věštit z křišťálové koule, tak nedělám novináře :-) Úspěch či neúspěch auta záleží na spoustě faktorů a některé z nich i u nové Octavie teprve odhalí čas. Třeba (ne)spolehlivost vozu.

Trávíte nepřeberné množství času na tuzemských silnicích. Jaké jsou nejčastější chyby nebo neduhy českých řidičů?

Úplně nejvíc mě štve, když někdo vyhazuje hořící cigaretu z auta, která se před vámi na silnici rozprskne. To se nejdřív leknu, a pak mám rudo před očima. Hodně mi vadí řidiči, kteří se snaží vychovávat ostatní. Pak ti, co se lepí na zadek auta před sebou. Zkrátka všechna agresivní hovada, která ohrožují ostatní.

Koupě nového auta je u většiny českých zákazníků rozhodnutí na několik let a velmi důležité pro rozpočet domácností. Jak by podle Vás měl člověk postupovat při výběru nového auta? Nebo se podle Vás vyplatí spíše koupit vůz ojetý?

Spousta nových aut se prodává za historicky nejnižší ceny, takže se podle mne rozhodně vyplatí nové auto místo ojetého s nejistou minulostí. A nejlepší postup je jasný – zajít na www.vybermiauto.cz nebo mě prostřednictvím těchto stránek kontaktovat :-)

Byl jste někdy na Mělnicku? Co se Vám vybaví, když se řeknou názvy měst Mělník, Neratovice, Kralupy nad Vltavou?

Příjemné motorkářské zážitky na silnici číslo 9 a nepříjemné povodně.

A na závěr dvě stručné. Jakou nejvyšší rychlostí jste řídil auto (samozřejmě na dálnicích v Německu ; - ) ) a kdy poprvé jste auto řídil?

Poprvé jsem auto díky tolerantnímu dědovi řídil ve věku, kdy jsem byl sotva náctiletý. Nejvyšší rychlost? V autě 270 km/h, na motorce ještě o něco víc a ve dvousedadlové formuli 1 týmu McLaren v roli pasažéra více než 300 km/h.

Přidat komentář

Zvýrazněné položky jsou povinné.

Přehled komentářů

  1. Ondřej Běhal (Michal, 27.8.2013 12:08:56) Odpovědět

    Jsem rád že ste Ondřeje Běhala našli. Nevěděl sem že má vlastní web. Rozhovor supr. Dávám like!

  2. No jo, pan běhal, (Milo Bl., 28.8.2013 16:35:29) Odpovědět

    to byla ještě taková stará dobrá novinářská škola, ikdyž je to mladý člověk. To co píše testy aut dnes, to je něco jako redaktoři blesku .-(. Snaží se být vtipní a přitom přes rádobyvtipné věty zapomenou hodnotit auto.


balisety stop

Výkop

Kolo první - zastupitelstvo

Kolo druhé - mediální (Mělnický deník) (iDnes.cz)

Kolo třetí - kolik stálo dopravní značení na Pražské

Kolo čtvrté - Za co může policie a za co město?

Kolo páté - konec balisetů?

Kontakt

iSoutok.cz