Zbytečné cavyky kolem soutěže Lidlu na Mělníku

Společnost LIDL již několik let dává možnost lidem hlasovat o tom, kde na své náklady (ovšem na pozemku města) postaví dětské hřiště. Nedávno takto vzniklo nové dětské hřiště v Neratovicích, letos má šanci v soutěži uspět Mělník. Jenže dojem ze zapojení města na propagaci hlasování je poněkud… divný.

Hlasovací vlna v Neratovicích

Když v roce 2013 měli lidé možnost hlasovat pro hřiště v Neratovicích, zvedla se zde málokdy vídaná všelidová snaha v soutěži uspět. K hlasování vyzývalo jak město (radniční listy, web města, Facebook, dokonce například i web knihovny), tak různé soukromé weby a skupiny na sociálních sítích. I díky této virální reklamě Neratovice v hlasování Lidlu uspěly a hřiště ve čtvrti Lobkovice stojí. A těší se velmi slušnému zájmu rodin i z jiných částí města.

Rakosnickovo hroste Neratovice

K hlasování vyzývala v Neratovicích přímo starostka, a to na neoficiálním Facebookovém profilu města...

Lidl Neratovice

... nebo například i web městské knihovny.

Rozpaky na Mělníku

Mělník, o kterém se všeobecně soudí, že žije mnohem intenzivnějším komunitním životem, takovou občanskou sounáležitost zatím nezažívá. Přitom přístup města není zásadně odlišný ve způsobu propagace hlasování (listy radnice, web města), odlišný je veřejně prezentovaný přístup představitelů města k soutěži.

Například zastupitel Ondřej Tichota uvádí na webu melnicek.cz ve svém komentáři, že se jedná o akci mělnických občanů a Lidlu a město není jednou ze stran ,,družby” (byť bylo společností Lidl osloveno, pozn. redakce). Ve svém komentář rezervovaný postoj k soutěži dále vysvětluje: ,,Nejsem proti vybudování Rákosníčkova hřiště na Mělníku, ač jsem se doslechl, že prý jsem proti (asi na základě mého vyjádření na pondělním jednání ZM - takže k věci nemlčíme, jak je nám podsouváno). Kcdyž to "mělnická prodejna" vyhraje, tak jen dobře. Nicméně nechci, aby tuto marketingovou akci soukromé obchodní společnosti oficiálně podporovalo město Mělník ve svých oficiálních médiích (do čehož je město veřejností tlačeno), aniž by za to Lidl zaplatil jako kdokoli jiný za jakoukoli jinou reklamu/inzerci v Radnici či webu. Pořád jde primárně o reklamu společnosti Lidl, jakkoli má tvář Rákosníčka, symbolu čistoty, nevinnosti a hravosti. Ať akci podporuje za sebe každý zastupitel, který chce, a jakože se tak děje, protože tak to má i být - je to hlasovací akce veřejnosti, řekněme, občanské společnosti, a nikoli města jako veřejné instituce. Mimochodem, Ŕákosníček je všude kolem, a že by se o tom dověděl někdo "navíc" z oficiálních médií města, a že by to tedy zvlášť pomohlo, o tom pochybuji.”

Podobný názor uvádí na stejném místě i místostarosta Petr Volf: ,,Pokud mluvím za sebe, mám s celou akcí Lídlu dva zásadní problémy. První je naprostá netransparentnost celého hlasování, což si město jako instituce nemůže vzít na triko (ostatně loňské hlasování a výsledky jsou toho důkazem). Druhá, následující a možná o to kontroverznější připomínka spočívá v tom, že je to celé skrytý marketing - de facto reklama, kterou díky neuspokojeným rodičům Lidl získává zdarma v podobě nátlaku na zveřejnění v komunikačních městských kanálech. Že se to daří je vidět (i v jiných městech). Koneckonců i v Radnici se objeví noticka o Rákosníčkovu hřišti. Zkrátka byznis se schovává za sociálně charitativní aktivity a vnímnám výzvu k veřejné podpoře na hraně zákona (nepovolená podpora).

Pokud se ale celá věc zdaří a Mělník vyhraje, nedovedu si představit, kde to hřiště chce Lidl realizovat. Na město se zatím z jejich strany nikdo neobrátil. V úvahu tak připadají (a opět i z hlediska marketingu velmi výhodně) pouze jejich pozemky a už vidím ty reakce rodičů, proč je hřiště v rušné lokalitě Mladoboleslavská (blízko průtahu)…”

Rakosnickovo hriste Melnik

Navzdory strachu ,,z nedovolené podpory" propaguje Mělník hlasování na svém městském webu.

Názor iSoutoku:

Nutno přiznat, že oba zastupitelé mají ve svých komentářích do značné míry pravdu a možná je i dobrou zprávou, že se nebojí jít názorově proti proudu. Opravdu se jedná o skvěle vymyšlenou marketingovou akci obchodního řetězce (s tvrzením, že se jedná o nedovolenou podporu se nedá souhlasit, protože pak by jí nepochybně bylo i bezplatné zveřejňování termínů farmářských trhů, natož příspěvky města na různé soukromé podniky). Jenže zatímco samotná přítomnost obchodů městům vlastně nic zásadního nepřináší (nedaní své příjmy na Mělníku, ale v místě sídla firmy), v případě úspěchu v soutěži z toho může město ,,aspoň něco mít.” Možná by i proto stálo za to za hřiště zabojovat, překousnout oprávněné výtky, a v posledních dnech hlasování skrze nástroje města více propagovat. Možná i proto, že současný stav dětských hřišť, které budovalo město, za moc nestojí…

Hlasovat můžete zde: https://www.lidl-rakosnickova-hriste.cz/hlasovani/stredocesky-kraj/

Přidat komentář

Zvýrazněné položky jsou povinné.

Přehled komentářů

  1. kvalita Rákosníčkova hřiště (Anna Spěváčková, 3.3.2015 17:47:09) Odpovědět

    Zcela souhlasím s názorem obou pánů zastupitelů. Nejen že se jedná o marketingový tah zneužívající děti a jejich rodiče, ale také využívající neschopnost měst vybudovat opravdu kvalitní podnětná hřiště, jaká jsou běžná ve vyspělých zemích: přírodní, vodní, tvořivá a pod. Jaké hřiště nabízí Lidl? Máme možnost je vidět v Lobkovicích, kde se na něj těšili a teď už posuzují jeho kvality s rezervou. je to zastaralý typ s plastovými herními prvky, který nepřináší nic nového ani podnětného. Navíc Lidl nezajistil ozelenění hřiště, takže po několika neúspěšných pokusech ze strany lobkovičáků, v době vysokých teplot, což je už je nejen v létě, ale i na jaře a na podzim, je hřiště nepoužitelné. Je to tedy jakýsi nepovedený paskvil, se kterým se spokojí jen ti, co vynikají nebývalou skromností a spokojí se s málem. To je výsledek všelidového vzepětí v Neratovicích. Mimochodem, v Neratovicích je umrtven komunitní život nedostatkem zájmu ze strany radnice a jejích organizací.

  2. :) (x, 3.3.2015 19:52:09) Odpovědět

    ..zpráva z Nera: zasdílíme-pomůžeme, do Mělníka jezdíme. Klouzačka bude a mezitím a potom mohou vymýšlet-kritizovat-realizovat? jiná hřiště, jako třeba -i-vycházející z myšlenky p. Spěváčkové.

  3. dodatek (x, 3.3.2015 19:56:44) Odpovědět

    pro moudré radní: byznys + dobré počiny (charita...) jdou a mají jít (!) ruku v ruce. Představovat si lze všechno možné tak se nenechte rušit

  4. Rákosníček (Anna Spěváčková, 3.3.2015 21:07:07) Odpovědět

    Kdyby to Lidl myslel s tou charitou vážně, dal by městu x tisíc korun, aby si za ně postavilo hřiště podle svých představ a obešel by se bez té ohavné reklamy na střeše domečku. Jenže Lidlu vyjde hřiště mnohem levněji než reklama v médiích a naláká rodiče z vděčnosti do supermarketu a děti si budou pamatovat značku a zamíří tam časem podvědomě také.

  5. hmmm (Mirka, 4.3.2015 9:17:43) Odpovědět

    Pochvala a souhlas Anny Spěváčkové z Neratovic je jistě pro oba zastupitele potěšující. Kéž by měl Mělník také svoji Spěváčkovou. Nejlépe taky ze Strany Zelených.

  6. Hřiště (Stanislav Šnaidr, 4.3.2015 9:22:48) Odpovědět

    Vy prostě nenapíšete pravdu :-) V podstatě dominantní vliv měly Neratoviny a Pavel Šanda. Zvl. on má zásluhy o to hřiště, neboť tu využil to co umí zdaleka nejlépe. Okrajové zásluhy také pí.starostky, ale nezpochybňuji

  7. pro S. Šnajdra (Tomáš Malina (iSoutok.cz), 4.3.2015 9:45:29) Odpovědět

    Dobrý den Stando,
    článek je o něčem jiném, ale budiž. Pokud chcete znát můj názor - největší zásluhu mají lidé, kteří se hlasování zůčastnili, ať to bylo v Neratovicích, nebo je to na Mělníku.
    Míru zásluhy všech iniciativ, které v Neratovicích k hlasování vyzývaly a zasloužily se tak o informovanost lidí, nelze objektivně posoudit. Jak byste to měřil?
    Z tohoto pohledu podle mého názoru patří dík všem, kteří se na propagaci podíleli, tedy neratky.cz, neratoviny.cz, různé facebookové skupiny, město, náš iSoutok.cz, ....
    Konstatovat PRAVDU v neměřitelných zásluhách prostě neumíme. Pardon :-). Jedině, že bychom se řídili teorií, že pan Šanda má vždycky pravdu :-)

  8. zase Šnaidr a Šanda (aleale, 4.3.2015 19:25:50) Odpovědět

    Jak je to dlouho co jste se tu distancoval od Sandy a teď zase slovo chlapa... Sanda zařídil Neratovicím hřiště! Prosím přimluvte se u pana zastupitele a vydavatele média jestli by neztratil slovíčko a nezajistil totéž u Mělníka-děkujeme:-) . Báby povídaly že momentálně praktikuje na radnici řiťozelectví tak raději nesnižujte počin starostky, abyste se nemusel distancovat od napsaného až se bude ucházet o místo zástupce starostky s vehemencí sobě vlastní...Možná čeká Neratovice další estráda:-) škoda že jste nepomohli teď, kdy se dávala dohromady petice za záchranu zeleně ve městě! Kde zůstala Vámi prezentovaná schopnost Vašeho guru?

  9. nahoda (bee, 4.3.2015 21:42:11) Odpovědět

    Pane Malina, vy si snad opravdu pisete ty anonymni prispevky sam. Uz podruhe v kratke dobe bylo u p. Snaidra "slovo chlapa", jen jste se minule podepsal. Davejte si na to pozor :-D

  10. bee (Tomáš Malina (iSoutok.cz), 5.3.2015 0:17:59) Odpovědět

    Dobrý večer (noc),
    fak ne. Dokonce je to tak, že pokud není komentář přímo vztažen na redakci, nebo koncipován jako dotaz, do komentářů se nezapojuji.
    Ale bohužel panu Šnaidrovi stále komolím jméno do fonetické podoby, za což se omlouvám.

  11. hřiště (x, 6.3.2015 6:55:48) Odpovědět

    Momentálně je Mělník na 2. místě za Litoměřicemi! Chybí pár hlasů pro Mělník a vyhrává!!! Hromadný mail-facebook-jeden jediný hlas a kliknutí :))) a je to v kapse!

  12. To bude radosti. (Anna Spěváčková, 6.3.2015 9:18:43) Odpovědět

    Přeji vám velké potěšení z nového plastového hřiště, to bude slávy a balonků při předávání! A jestlipak bude náš milovaný nadnárodní obchodní řetězec, který přelévá naše peníze do Německa, také hřiště opravovat a renovovat? Zajistí kvalitní ozelenění, aby si mohly děti hrát na hřišti, i když je vedro? To jsem zvědavá. Není nad to věnovat dětem nějaký marketingový šmejd, aby si uvědomily, že když do supermarketu, tak do Lidlu a nikdy jinak.

  13. To bude radosti. (Anna Spěváčková, 6.3.2015 9:19:50) Odpovědět

    Přeji vám velké potěšení z nového plastového hřiště, to bude slávy a balonků při předávání! A jestlipak bude náš milovaný nadnárodní obchodní řetězec, který přelévá naše peníze do Německa, také hřiště opravovat a renovovat? Zajistí kvalitní ozelenění, aby si mohly děti hrát na hřišti, i když je vedro? To jsem zvědavá. Není nad to věnovat dětem nějaký marketingový šmejd, aby si uvědomily, že když do supermarketu, tak do Lidlu a nikdy jinak.

  14. paní Spěváčková (x, 7.3.2015 8:21:03) Odpovědět

    Vy jste dost negativní člověk. Je příjemné nakoupit a mít děti venku, ne s sebou uvnitř. Jde spíš o formu dětského koutku na vzduchu. Děti mají mnohem víc aktivit, než pobývat na tomhle hřišti a číst si u toho název obchodu.

    A vidím "bee" jakéhosi, co kritizuje anonymy a sám píše jako anonym. Pane B, čtěte příspěvky na soutoku, tyhle věty, co kritizujete, tam lítaly před volbami docela často. Tím se nikoho nezastávám, jen by měl začít každý hlavně sám u sebe a pak se navážet do druhých.

  15. x (bee, 7.3.2015 12:51:50) Odpovědět

    Ja nekritizuji anonymy, jen me pobavila ta zvlastni nahoda, stejne slovni spojeni adresovano stejnemu cloveku...
    Jinak nevím, jestli vubec je mesto, kde by hriste stalo u prodejny, tam je parkoviste a vubec okolí vetsinou není vhodne k postaveni hriste.

předchozí
1 | 2 následující

balisety stop

Výkop

Kolo první - zastupitelstvo

Kolo druhé - mediální (Mělnický deník) (iDnes.cz)

Kolo třetí - kolik stálo dopravní značení na Pražské

Kolo čtvrté - Za co může policie a za co město?

Kolo páté - konec balisetů?

Kontakt

iSoutok.cz